استایل باروک

یکی از جذاب‌ترین سرفصل های رشته طراحی لباس، آشنایی با سبک های مختلف طراحی و تاریخچه آن‌هاست. هریک از این سبک ها داستان هیجان‌ انگیزی دارند و حتی از فرهنگ مردم در جغرافیا و عصر خاصی حکایت می کنند. استایل باروک یا Baroque نیز داستان خود را دارد. سبک باروک در طراحی لباس بسیار پرطرفدار و دوست داشتنی است. باروک به معنی سنگ تراش نخورده می باشد و تولد آن به قرون هفدهم و هجدهم میلادی بر می گردد. طرح های این سبک بسیار پرزرق و برق و هزینه‌بر هستند و در دنیای مد و فشن بسیار مورد استقبال قرار می گیرند. با دانش هنر همراه باشید تا ویژگی ها و تاریخچه جذاب آن را برایتان بازگو کنیم.

سبک باروک در طراحی لباس چیست؟

سبک باروک در طراحی لباس، به سبکی گفته می شود که جزئیات زیادی دارد و بسیار پرزرق و برق است. درواقع استایل باروک دقیقه برعکس استایل مینیمال است. جالب است بدانید که این سبک در دوران لویی چهاردهم بسیار رواج پیدا کرد، زیرا به عقیده او لباس باید دارای تجملات و قیمت بالایی باشند. او پادشاهی ولخرج بود و این سبک در آن زمان نیز در انگلیس ئ فرانسه بسیار جا افتاد. لباس های استایل باروک در این دوره شامل جزئیات با ارزش بسیار و لایه های فراوان بودند. حتی برای نگه‌داشتن بهتر لایه های لباس، از سبد های چوبی و فلزی زیر دامن ها استفاده می شد و همین نکته سبب می شد خانم ها نتوانند در طول مهمانی ها بنشینند و مجبور بودند مدت زیادی را سرپا بگذرانند.

این سبک در طراحی لباس های مجلسی و لباس شب نیز بسیار دیده می شود. همچنین در آن از سنگ های قیمتی و اکسسوری های گران قیمت استفاده می کردند. سبک باروک در طراحی لباس در دنیای مد و فشن نیز جایگاه خاصی دارد و افراد زیادی به طراحی و خرید این لباس ها تمایل نشان می دهند. برند های بزرگی مانند دولچه اند گابانا یا همان دی اند جی، تمرکز ویژه‌ای روی تولید لباس با استایل باروک دارند. این لباس ها در ایران نیز به طور ویژه در مهمانی ها و مجالس استفاده می شوند. برای یادگیری سبک باروک و المان های آن می توانید به یک آموزشگاه در زمینه آموزش طراحی لباس در تهران مراجعه کنید. حتی اگر وقت یا شرایط رفتن به کلاس را ندارید، می توانید از دوره های جامع طراحی لباس دانش هنر استفاده کنید.

تاریخچه استایل باروک

نام استایل باروک از کلمه باروکو که ریشه پرتغالی دارد و به معنای سنگ تراش نخورده است، الهام می گیرد. این سبک در قرون هفدهم و هجدهم میلادی روی کار آمد و در ابتدا نه تنها از آن استقبال نشد، بلکه مورد تمسخر و انتقاد شدیدی واقع شد. در این بازه تاریخی، مردم چهارچوب خاصی که از قواعد یونان و روم وارد شده بود را در طراحی لباس درست و رایج می دانستند و سبک باروک در طراحی لباس که ویژگی های متفاوتی داشت را نمی پسندیند.

با این حال با گذر زمان و به ویژه توجه لویی چهاردهم به استایل باروک، لباس های این سبک بسیار مشهور شدند. همان‌طور که قابل پیش بینی است، در ابتدا این سبک بسیار مورد توجه اشرافیان و خاندان های سلطنتی قرار گرفت اما در ادامه به صنعت مد و فشن وارد شد.

سبک باروک در لباس

قوانین سبک باروک در طراحی لباس

در استایل باروک از هر جزئیاتی برای فاخر و زیبایی لباس استفاده می کنند. البته طراحان این سبک به گونه‌ای از این نماد ها استفاده می کنند که توی ذوق نزند. این سبک در طراحی لباس اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که دفتر جدیدی را در تاریخ مد و فشن باز کرد. بسیاری از لباس های اشرافی و ویکتوریایی، از این سبک الهام گرفته‌اند و حتی بسیاری طبق استایل باروک طراحی شده‌اند.

  • در سبک باروک در طراحی لباس از پارچه های سنگین و زیاد و همچنین طرح های منحنی دار و ضخیم استفاده می شود. همچنین به دلیل توجه کلیسا و مردم اشرافی زمان قدیم به پارچه و فاخر بودن لباس، توانست این سبک را به اوج خود برساند.
  • هم لباس زنان و هم مردان طبق این سبک تغییر کرد و در زمان رواج استایل باروک بود که تیپ بسیاری از مردان به سبک کت و شلوار تغییر پیدا کرد. لباس هایی که به سبک باروک هستند، گران قیمت و پر از جزئیات و اکسسوری می باشند.
  • لباس های این سبک معمولاً از ترکیبی از پارچه های مختلف مانند و اضافه شدن جزئیات و طرح های بسیار هستند. درواقع نوآوری در این سبک بسیار زیاد است و می توانید طراح هایی خلاقانه را در آن ها به کار ببرید. معمولاً بالاتنه این لباس ها نسبت به دامن کمی ساده‌تر است و دامن ها بسیار وسیع و حجیم‌اند.
  • طرح های اصلی و تمامی جزئیات روی دامن که مانند یک بوم است اعمال می شوند. حتی گاهی طرح ها را با طلا به پارچه اضافه می کنند. بسته به سلیقه و محیطی که این لباس را برای آن طراحی می کنید، می توانید طرح ها و جزئیات متفاوتی را به آن اضافه نمایید.
  • در بسیاری از مواقع نیز این لباس ها ترکیبی از مخمل و توری و یا حریر و مخمل هستند. در گذشته بیشتر لباس های این سبک دارای دامن بلند بودند اما امروزه لباس های کوتاه نیز در سبک باروک در طراحی لباس وارد شده‌اند.

نماد های سبک باروک در طراحی لباس

هر سبک نماد های خاص خودش را دارد که با آن ها شناخته می شود و سبک باروک در طراحی لباس نیز شامل چنین ویژگی می شود. از نماد های مخصوص این سبک می تواند به استفاده از پارچه های ساتن، تور و مخمل اشاره کرد. همچنین تجمل و فاخر بودن و استفاده از وسایل گران قیمت نشانه استایل باروک است. رنگ طلایی نیز که به عنوان رنگی که نشانه تجمل است شناخته می شود، بسیار در این لباس ها استفاده می شود. رنگ مشکی و نقره‌ای نیز در لباس هایی به سبک باروک استفاده می شوند و تور و حریر در ترکیب لباس ها بسیار دیده می شود. روبان دوزی های اشرافی و پر از جزئیات نیز از دیگر المان های اصلی سبک باروک در طراحی لباس به شمار می روند.

جمع‌بندی

سبک باروک در طراحی لباس با تجملات زیاد و جزئیات بسیار همراه است و لباس های فاخر و گران قیمتی توسط برند های مطرح جهانی مانند D & G، Salvatorre Ferragamo، Ralf Lauren و Givenchy به طراحی لباس هایی با استایل باروک می پردازند. استایل باروک نقطه مقابل استایل مینیمال محسوب می شود و طرفداران بسیاری دارد.

برای یادگیری انواع سبک ها و تاریخچه هریک در طراحی لباس، می توانید در کلاس های هنرآموزی شرکت کنید. این دوره های جامع صفر تا صد طراحی لباس را با بهترین کیفیت به دو صورت حضوری و آنلاین ارائه می کنند. دوره ها به طور تعاملی برگزار می شوند و کیفیت برگزاری کلاس های آنلاین دقیقه مانند دوره های حضوری است. برای سؤالات شما پشتیبان تخصصی در نظر گرفته شده است و فایل های آموزشی تخصصی نیز در اختیارتان قرار خواهند گرفت. این دوره ها مخصوص افراد مبتدی نیز می باشند و حتی اگر هیچ سابقه و اطلاعاتی هم نداشته باشید، با دقت و تلاش می توانید بعد از این دوره به یک طراح لباس حرفه‌ای تبدیل شده و وارد بازار کار شوید.

4.9/5 - (14 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *